Plánovali postaviť moderné sídlisko so všetkým čo k tomu patrí. Nasťahovali tam cez 100 000 obyvateľov, ale na to podstatné už chuť a peniaze nezostali. Petržalke chýba to najpodstatnejšie a to moderná hromadná doprava. V roku 1985 začala výstavba metra v Bratislave. Všetci Bratislavčania, no hlavne Petržalčania žili v nádeji, že červené harmoniky „Ikarusy“ vystrieda metro. Postavilo sa Depo Janíkov Dvor na južnom okraji Petržalky. Rok 1986 priniesol zvrat a kompetentní rozhodli o zastavení budovania Metra v Bratislave. Celé tri roky žili Bratislavčania v sne, že s výstavbou sa bude pokračovať. Nežná revolúcia nepriniesla iba zmenu pomerov a demokraciu, ale aj rozhodnutie o definitívnom zastavení výstavby metra v Bratislave. Dokonca ho niektorí začali označovať za zbytočné či dokonca luxus pre nás cestujúcich. Odvtedy pretieklo veľa vody v Dunaji a padlo veľa návrhov ohľadom modernej hromadnej dopravy. Za 21 rokov nám kompetentní sľúbili realizáciu ťažkého metra cez deblokáciu Ruského dlhu či moderný lacnejší variant tzv. Francúzskeho metra. Skončili sme pri variante rýchlostnej električky, ktorá mala začať v Petržalke premávať v roku 2011. Žiaľ mesto prehajdákalo peniaze na jej realizáciu a nám zostali zase iba sľuby.
Možno ako jediný z kandidátov na starostu MČ Petržalka cestujem každý deň MHD cez Dunaj za prácou. Každý boží deň si zaspomínam na to ako sa mi cestovalo v Ríme, Londýne, Prahe či vo Viedni. Tieto mestá majú spoločné to, že majú metro a kvalitnú sieť električkovej trate, ktorá tvorí v týchto mestách nosný dopravný systém. U nás v Petržalke tvoria nosný systém autobusy, ktoré v iných vyspelých metropolách majú doplnkový charakter. Situácia v hromadnej preprave sa nezmenila ani po nasadení veľkokapacitných nových autobusov. Tieto autobusy sú úzke a znižujú komfort z cestovania ich výhodou je akurát to, že sú bezbariérové.
Ako kandidát na starostu MČ Petržalka plne podporujem rýchlu realizáciu výstavby koľajovej dopravy v Petržalke. Spomínaný variant treba síce ešte po projektovej stránke dotiahnuť do konca. Nemyslím si, že je šťastné riešenie, aby električka išla iba na Šafárikovo námestie. Ak nepríde k napojeniu električky na ďalšiu trať zo Šafárikovho námestia, viedlo by to iba k extrémnym problémom pri prestupe Petržalčanov na iné spoje.
Unavuje ma počúvať niekoľko rokov sľuby čo všetko pre zlepšenie môjho cestovania plánujú kompetentní urobiť. Prekvapuje ma, že 20 rokov nám to sľúbia stále tí istí politici, ktorí už mali možnosť svoje sľuby premeniť na skutky.
Dovoľte mi preto, aby som Vás pozval v Nedeľu (14. novembra 2010) od 15:00hod do 17:00hod k rozostavanému Depu metra – Janíkov Dvor. Spolu tak oslávime výročie neexistujúceho metra v Bratislave. Pre Vaše ratolesti bude pripravená zaujímavá atrakcia. Teším sa na Vašu účasť a spolu tak môžeme poukázať na potrebu modernej kvalitnej mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.
Roman Futo
Celá debata | RSS tejto debaty