Nie je Petržalčana čo si neuvedomuje, že v našej MČ problém s parkovaním vyústil do kolapsového stavu. Každý deň zažívame problém s tým kam zaparkovať naše auto. Musím konštatovať, že tento problém sa nezlepšuje, ale dokonca každoročne zhoršuje. Za 20 rokov nám všetci starostovia sľúbili riešenie tejto problematiky. Nasľubovali nám nové parkovacie miesta, parkovacie domy a pod. Dnes pred blížiacimi komunálnymi voľbami nám súčasný poslanci, prednostovia úradu, vicestarostovia ponúkajú liek na riešenie parkovacej politiky.
Sľubujú nám to ľudia, ktorí mali za posledných 20 rokov možnosť prísť už s návrhom riešenia. Nevravím, že je jednoduché tento problém vyriešiť, ale niekto z kompetentných už mohol aspoň začať. Myslím si, že mali dostatok času na to, aby nás o tom čo teraz sľubujú presvedčili.
Osobne pociťujem potrebu okamžitého riešenia parkovania v Petržalke. Bývam v okolí Námestia hraničiarov a zaparkovať auto v podvečerných hodinách je nemožné. Blúdenie okolo parkoviska niekoľko desiatok minút vo väčšine prípadov neprinesie vytúžené ovocie. Potom som nútený parkovať aj 4 ulice ďalej čím zase odoberám parkovacie miesta obyvateľom danej ulice. Neskutočne ma dokáže prekvapiť fakt, keď v nočných hodinách mestskí policajti rozdávajú na auta papuče. Vo veľkej miere na auta, ktoré porušia predpis, ale v konečnom dôsledku nestoja na zelenej ploche či priamo na ploche námestia.
Parkovanie v Petržalke je potrebné zmeniť od základov. Rezidenčné parkovanie nepovažujem v súčasnej dobe sa vhodné riešenie v Petržalke. Musíme si uvedomiť, že nám chýba odhadom 20 – 30 000 parkovacích miest a toto číslo novými projektmi v MČ bude rapídne rásť. Rezidenčné parkovanie neponúka riešenie aktuálneho stavu. Nad touto alternatívou sa môžeme zamýšľať potom ako dobudujeme chýbajúce parkovacie miesta.
Zastávam názor, že musíme rozšíriť kapacity priamo pri domoch. Máme veľa nevyužitých plôch, ktoré môžeme prehodnotiť a prerobiť na parkovacie miesta. Máme 100 plôch po bývalých detských ihrískách, ktoré Petržalka VZN nezrekonštruovala a v súčasnosti sú považované za opustené a zdevastované. Ďalšou možnosťou je vybudovať parkovanie pod terasami domov či zmeniť systém parkovania z vodorovného na zvislý. Samozrejme ani navyšovanie počtu parkovacích miest pri obytných domov nevyrieši rapídne náš problém s parkovaním. Ruka v ruke musí isť aj výstavba parkovacích domov.
Za posledných 20 rokov sme o parkovacích domov v Petržalke počuli veľa, ale žiaľ žiadeny sme nevideli. Neprikláňam sa k názorom, aby sme stavali extrémne projekty typu postavenia parkovacieho domu ako nadstavbu križovatky, či ich premostenie nad cestou. Zasadzujem sa za výstavbu maximálne 3 podlažných parkovacích domov na streche, ktorých vybudujeme zelené plochy. Petržalka nemôže počítať s parkovacími domami vybudovanými pod zemou. Veľká časť územia Petržalky má podzemnú vodu už 1,5m pod zemou. Tento fakt vo významnej miere ovplyvňuje cenu realizácie. Nakoľko parkovacie domy sa budú stavať aj z peňazí nás všetkých musíme realizovať lacnejšie varianty.
Treba si však uvedomiť, že postavením parkovacieho domu sa problém nevyrieši. Petržalka má v súčasnej dobe zo všetkých mestských častí v Bratislave najvyšší poplatok za prenájom parkovacieho miesta. Pred rokom 2008 bol ročný poplatok podľa VZN vo výške 920,63 Eur. Pre nezáujem Petržalčanov miestne zastupiteľstvo VZN menilo výšku poplatku niekoľko krát až na sumu 430,- Eur v roku 2010. Tento poplatok mi príde prehnane vysoký a neviem si predstaviť, že mladá rodina s deťmi si môže dovoliť k svojím výdavkom pripočítať 35,84 Eur mesačne. Osobne o tom pochybujem a som presvedčený, že poplatok sa musí znížiť.
Naša hlavná úloha je, aby sme motivovali ľudí prenajať si miesto v parkovacom dome. Očakávam, že klienti parkovacieho domov budú vyžadovať, aby parkovisko bolo monitorované a kontrolované. Za veľmi dôležité považujem napojenie parkovacích domov na sieť MHD. Musíme motivovať Petržalčanov, aby v parkovacom dome zaparkovali aj v neskorých nočných hodinách a pritom vedeli, že sa môžu spoľahnúť na MHD, ktorá ich rozvezie po Petržalke. Myslím si, že na podobnom koncepte by mali fungovať aj záchytné parkoviska, ktoré aspoň jedno musí vzniknúť na Petržalskej strane.
Pevne verím, že Petržalčania nerezignovali na riešenie parkovacej problematiky a ešte aj po 20tich rokoch dúfajú, že niekto začne náš horúci zemiak riešiť. Je najvyšší čas, aby sme sa s vervou pustili do zmeny parkovacej politiky. Ak ani teraz nezačneme a budeme iba o riešení rozprávať nastane kolapsová situácia.
V okolí Wolkrovej, kde sa parkuje ...
Celá debata | RSS tejto debaty